اهمیت رنگ‌های صنعتی در خودرو سازی

رنگ در صنعت خودروسازی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب و خرید خودرو می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین خریدهای افراد خرید خودرو است و رنگ خودرو از فاکتورهایی می‌باشد که بسیار حائز اهمیت است زیرا قیمت خودرو با رنگ خاص بسیار متفاوت می‌باشد. از طرفی رنگ را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و مهمترین تجهیزات در این صنعت دانست. چراکه تمامی خودروها قبل ار ورود به بازار رنگ می‌شوند و ممکن نیست شما خودروی رنگ نشده‌ای را بتوانید بیابید.

قطعا داخلی خودرو مانند موتور و دیگر بخش‌ها نیز رنگ می‌شوند. در نتیجه یک خودرو تا زمان تولید خود مقدار زیادی رنگ استفاده خواهد کرد.با توجه به این مسئله و درصد بالای استفاده از رنگ در این صنعت، می توان صنعت خودروسازی را از پر مصرف‌ترین صنایع استفاده کننده از تینر نیز دانست. انواع تینر در این صنعت مورد کاربرد می‌باشند.

از جمله تینر فوری که با توجه به سرعت بالای خشک شدنش می توان یکی از مهم‌ترین تینرهای جهت رنگ‌های اتومبیلی باشد.از تینر نیتروسلولزی نیز به عنوان حلال مناسب برای رنگ‌های آستری اتومبیل استفاده می‌نمایند.

انواع رنگ در صنعت خودروسازی

رنگ‌های متالیک (Metallic) در صنعت خودروسازی

این رنگ‌های متالیک مانند رنگ‌های solid می‌باشد و تنها مقداری پودر فلز به آن اضافه می‌شود. با توجه به اینکه مقدار استفاده این پودر در صنعت متفاوت می‌باشد اما به طور کلی نسبت آن ۱ به ۵۰ می‌باشد و حدود ۲درصر پودر فلز آلومینیوم نیز به آن اضافه می‌شود.

رنگ‌های ساده فرق زیادی با رنگ‌های متالیک در خودروهای شهری نداشته و در بعضی از کارخانه‌های خودروسازی حدود یک میلیون برای رنگ کردن ماشین با این رنگ‌ها از خریداران دریافت می‌کنند.

مزایای رنگ متالیک

از مزایای این خودروها که با رنگ متالیک رنگ آمیزی می‌شود، این است که به علت اینکه نور را به خوبی منعکس می‌کنند دارای درخشش و جلوه بسیار زیادی میباشد. همچنین خش‌های ریز در ان به علت براق بودن از دور قابل تشخیص نبوده و نسبت به رنگ‌های ساده جلوه بهتری دارد.

معایب رنگ متالیک

از عیب این رنگ متالیک در صنعت خودروسازی می توان به دشواری ترمیم و تعمیر رنگ به علت براده‌های فلزی متفاوتی که استفاده شده اشاره کرد. به همین دلیل بعد از رنگ آمیزی مجدد، دو رنگ به نظر می‌رسد

رنگ‌های ساده یا solid یا gloss در صنعت خودرو سازی

این رنگ، رنگی است که در تمام ماشین‌ها به صورت استاندارد و بدون دریافت هزینه در کارخانه تولید خودرو استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که خودروهای گران قیمت و لوکس با رنگ‌های سفارشی و خاص رنگ آمیزی می‌شوند.

تنوع رنگ در این مورد بسیار کم بوده و بیشتر خودروها با رنگ‌های:

  • آبی، مشکی
  • سفید
  • خاکستری
  • قرمز رنگ آمیزی می‌شوند.

برای استفاده از رنگ آمیزی دولایه در صنعت خودروسازی ابتدا باید رنگ آکریلیک را به ایزوسیانات که یک ماده سخت کننده است، مخلوط کرد و رنگ آمیزی را انجام داد.

رنگ ساده و مزایای آن

این ترکیب باعث چسبندگی رنگ به بدنه ماشین شده و به راحتی از آن جدا نمی‌شود.

این رنگ‌های solid بسیار ارزان قیمت می‌باشد و با یک بار رنگ کردن سطح مورد نظر رنگ دلخواه حاصل می‌شود.با استفاده از قلم‌های خشگیری می‌توان سطح بدنه که توسط سنگ یا هر عامل خارجی صدمه دیده را به راحتی ترمیم کرد و خش‌های عمیق تر با مراجعه به تعمیرگاه با قیمت بسیار پایین ترمیم می‌شود.

رنگ ساده و معایب آن

در صورت عدم رنگ‌آمیزی صحیح در این رنگ‌ها به دلیل سرعت رنگ‌آمیزی و قیمت پایین، بدنه خودرو حالت پوست پرتقالی پیدا کرده و صاف و یکدیت نمی‌باشد. به همین دلیل تنوع رنگ در آنها کمتر بوده و شامل رنگ‌های:

  • سفید
  • آبی
  • قرمز
  • مشکی

می‌باشد و به علت جذابیت کم، امروزه در خودروهای مدرن کاربرد ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *